Czym jest KPI?

Ustalanie celów i zamierzonych efektów działań podejmowanych w firmie to bardzo ważny element, który może mocno wpłynąć na efektywność. Dlatego też tak wiele przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie KPI. Czym jednak są KPI oraz jakie są plusy ich posiadania? Podpowiadamy!

KPI – co to takiego?

KPI często kojarzone są z typowo korporacyjnym sloganem. Co jednak kryje się za tym skrótem? KPI to nic innego jak Key Performance Indicators, co w języku polskim oznacza kluczowe wskaźniki efektywności. KPI są więc najważniejszymi wskaźnikami, dzięki którym organizacja może stale monitorować postępy w osiąganiu wcześniej założonego celu. Należy pamiętać, że każdy KPI powinien być określony liczbą, aby zmierzenie efektywności było możliwe.

Jakie więc mogą być KPI? Przykładowe wskaźniki to:

  • zwiększenie liczby użytkowników na stronie o 5%
  • zwiększenie sprzedaży o konkretnego produktu o 3%
  • zmniejszenie porzuconych koszyków o 2%
  • zwiększenie połączeń przychodzących na infolinię o 4%

W ustaleniu dobrze dopasowanych KPI mogą pomóc Ci takie działania jak badanie UX oraz Service Design.

Zalety KPI

Dlaczego jednak warto zdecydować się na wprowadzenie KPI w swojej firmie? Przede wszystkim dlatego, że wskaźniki KPI są przejrzyste i konkretne. Dzięki temu cały zespół wie, do co czego dokładnie ma dążyć, co może mieć bardzo duży wpływ na efektywność podjętych działań. Dobrze dobrane KPI pozwalają również na nadanie działaniom odpowiednich priorytetów oraz szybkie podejmowanie decyzji. Ponadto dzięki KPI managerowie są w stanie szybciej zauważyć, które obszary działania wymagają poprawy, co pozwoli na łatwiejsze i skuteczniejsze wprowadzanie zmian oraz przydzielanie zadań w teamie.

Jak pracować na KPI?

Należy pamiętać, że KPI tworzy się pod poszczególne działy w firmie, a nawet pod konkretne działania lub kampanie. Warto także mieć na uwadze, że przy dużych projektach konieczne jest stworzenie KPIs do każdego z obszarów, na przykład z perspektywy obszaru finansowego, marketingowego, konkurencji, klienta itd. Ponadto oddzielną listę można zbudować także dla obszarów takich jak HR, administracja, IT, R&D itp. Dzięki tego typu wskaźnikom będziesz w stanie nie tylko skuteczniej managerować działanie Twojej firmy lub konkretnego teamu, ale także w łatwiejszy sposób rozliczać współprace z firmami.

Fot.: Dirk Wouters/pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.