W dobie cyfryzacji zdecydowanie zmieniło się nasze rozumienie komunikacji i reklamy. Nowymi kanałami marketingowymi stały się przede wszystkim media społecznościowe, w których spędzamy coraz więcej czasu. Czy ta zmiana jest w stanie wyprzeć klasyczną reklamę papierową?
Magazyny i gazety mogą pozostać w domach lub biurach wiele miesięcy, a nawet lat, podczas gdy reklamy internetowe często pojawiają się dosłownie na chwilę, migając użytkownikom przed oczami i nierzadko budząc ich irytację. Wyskakujące okienka i banery reklamowe mogą przytłaczać, a strach przed spamem i wirusami wystarczy, by użytkownicy byli zmęczeni klikaniem.
Oprócz tego reklama w papierowych publikacjach branżowych ma pewien stopień wiarygodności, podczas gdy często można odnieść wrażenie, że w Internecie publikować może każdy i wszystko.
Jeśli zdecydujesz się na reklamę papierową, koniecznie zadbaj o to, by była spójna pod względem wybranych fontów, czcionek, kolorów i zdjęć. W ten sposób łatwiej dotrzesz do potencjalnych klientów i zbudujesz trwałą komunikację wizualną swojej marki.
Konsumenci bardziej angażują się w materiały czytane w sposób klasyczne, natomiast witryny internetowe traktują po macoszemu, po prostu je scrollując – jak wskazują statystyki, zajmuje im to zaledwie 15 sekund. Dodatkowo badania pokazują, że tekst na ekranie cyfrowym czytamy o 20-30% wolniej niż na papierze, co często prowadzi do zaniechania lektury.
Reklamy drukowane wywierają większy wpływ na czytelnika. Jeśli spędzamy dużo czasu w Internecie, przyzwyczailiśmy się już do wyskakujących reklam. Często je ignorujemy, a nawet blokujemy za pomocą specjalnego programu. Z kolei reklamy w gazetach i czasopismach przykuwają uwagę i zapadają w pamięć. Pozwalają budować świadomość marki. Jak wskazują badania, klienci chętniej sięgają po produkty, o których już kiedyś czytali.
Coraz więcej firm polega wyłącznie na reklamach internetowych, stąd warto wykorzystać powstałą przestrzeń i włączyć w kampanię marketingową np. reklamy w prasie. Dzięki temu wyróżnisz się z tłumu i łatwiej trafisz do potencjalnych klientów.
To, czy reklama papierowa rzeczywiście przyniesie Ci wymierne korzyści, w dużej mierze zależy jednak od Twojej grupy docelowej. Młodzi konsumenci, którzy dorastali bez kontaktu z mediami drukowanymi, faktycznie rzadziej sięgają po gazety niż starsze pokolenie. W związku z tym drukowana reklama gadżetu technologicznego może być mniej skuteczna od tej opublikowanej na blogu tematycznym.
Umieszczanie kodów QR na drukowanych elementach to doskonały sposób na wypełnienie luki między drukiem a Internetem. Po zeskanowaniu kodu QR za pomocą smartfona użytkownik zostanie natychmiast przekierowany na firmową witrynę lub w inne wybrane miejsce w sieci. Pamiętaj, że znalezienie właściwej równowagi między różnymi mediami zapewni Ci stały przepływ dochodów, wzrost sprzedaży i nowych klientów.
W mediach drukowanych możesz także zamieścić ikony i tagi platform społecznościowych. W ten sposób zachęcisz tradycyjnych konsumentów do zajrzenia na Twoje kanały social media. Publikuj angażujące treści online, które uzupełnią materiały prasowe.
Marzysz o tym, by reklama skutecznie przyciągnęła uwagę? Przede wszystkim nie bój się białej przestrzeni. To, że kupujesz reklamę na jedną stronę, wcale nie oznacza, że musisz ją w całości zapełnić treścią i obrazami. Zadbaj o to, by była atrakcyjna wizualnie i odpowiednio rozplanowana. Białe przestrzenie często działają na jej korzyść i pomagają uporządkować poszczególne elementy, niwelując tym samym efekt przytłoczenia.